Tappar du motivationen kan du alltid fuska?

framsteg 2

I måndags skrev jag i mitt inlägg om att vi ibland kommer till en punkt där vi känner att vi inte orkar mer, att vi inte hittar motivationen för att fortsätta mot målet vi satt upp. Men vad kan det finnas för hjälpmedel för att vi inte ska komma dit. Hur ska vi tänka för att hitta motivationen igen när den börjat ryta. Min tanke med detta inlägg är att dela med mig lite om några tankar jag har som kan hjälpa till.

  • Peppa varandra

I Vadstena där jag bor finns en runda som kallas Tycklingerundan, en populär runda som många går och springer. Jag har gått den lite då och då sista tiden. Varje gång när jag går så möter jag massa andra som är ute och motionerar. En del springer, andra går och vissa cyklar. Men alla har nog samma tanke, att motionera.

Jag läste för ett tag sedan om en kille som även han mötte massa människor som var ute och motionerade. När han mötte någon så gjorde han high five med de han mötte. Allt för att peppa dem då de var ute i samma syfte. Idag när jag gick mötte jag en tjej som jag vet lite vem det är. Hon var ute och sprang, när vi möttes så sträckte jag upp handen och vi gjorde high five och jag sa. Bra jobbat! Hon tyckte säkert jag var jättekonstig, och det kanske jag var, men……

Jag tror att genom att peppa varandra kan vi hitta gnistan igen, eller att orka en liten bit till. Ofta behöver det inte vara massa hejarop osv, utan jag tror att det räcker många gånger med att bara säga, Bra gjort! eller Vad duktig du är. De viktigaste är att någon uppmärksammar allt slit jag lägger ner.

  • Små steg

Många gånger när vi ska göra något sätter vi upp ett mål , de ska vara långt fram och vi ska helst göra en jättestor förändring. Om vi tror på det eller inte är inte så viktigt. Bara det är stort och vi lyckas. Och visst kan man sätta upp ett stort mål om man vill det. Men min tro är att de små målen som ska leda fram till det stora är minst lika viktiga. Att sätta upp små mål och göra dem tydliga för mig så att jag kan pricka av dem och faktiskt se att jag kommer framåt är något som skapar motivation tror jag.

  • Fuska

Hm…… fuska hur tänker jag då? Tycklingerundan som jag går tar nästan exakt en timme hemifrån mig och tillbaka. Jag har gått den många gånger, men har aldrig lyckats att komma under en timme. Jag har haft en liten egen tävling, att gå under en timme. Det snabbaste ligger på 1.02 och det känns som att jag inte kan pressa mig för att knappa in dessa 2 minuter hur gärna jag än vill. Om det inte är så att jag skulle springa en bit, då skulle jag nog kunna knappa in dessa 2 minuter. Men är inte det fusk, när jag vill gå rundan?

En tjej sa till mig en gång: Att ta ett stort steg är inte farligt, bara det är i rätt riktning.

Jag tänker att det är likadant som: Att göra något annat är inte fusk, bara det syftar till att nå målet. Ibland kan vi komma till ett läge där vi kör fast, vi kommer inte längre. I de fallen tror jag att det kan vara bra att byta riktning, att gå åt ett annat håll. Det viktigaste är att vi har vårt mål i sikte. Att springa en bit för att komma under 1 timme kan väl inte vara fusk? Syftet med att jag går är ju inte att gå under en timme, syftet är ju att motionera och gå ner i vikt. Då spelar det ju ingen roll om jag går eller springer. Tävlingen med att gå under en timme är bara för att göra lite sport i det hela, och att springa, de skulle vara en sport för mig.

De finns massa saker som man kan göra, detta är några av de tankarna jag har.

Vad gör du för att inte tappa motivationen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *